My Calendar

Friday 11 September 2009

Manifestasi: Segenggam Tabah

Aku bukan seorang insan sempurna yang lengkap semuanya. Terlalu kerdil diri ini andai dibandingkan dengan apa yang diberikanNya. Akhir-akhir ini, jalan dan laluan yang perlu didaki memberikan peluang dan ruang untuk sama-sama memikirkan beberapa perkara penting:
  • Apa agaknya yang bakal aku tinggalkan jika nyawa di hujung jiwa? Anak yang soleh/solehah? Sedekah? Ilmu yang berpanjangan? Atau apa? Terlalu banyak hak yang tidak tertunai. Maafkan aku atas kelemahan itu.
  • Khutbah Jumaat hari ini sekali lagi memberi tamparan hebat! Aku membaca Al Quran tetapi aku tidak memahaminya! Analogi khatib cukup mudah dan sangat mengesankan. Tuan yang empunya diri ini, berikan aku ketengangan hati dan kekuatan untuk menjalani laluan yang berliku ini.
  • Hidup kita ada pelbagai warna warna yang mencantikkan tema penceritaan. Walau ada tikanya kita rasa seolah-olah tidak mampu untuk menghadapinya, tarik nafas dalam-dalam dan memintalah kepadaNya agar segenggam tabah diberikan.


Moga-moga hari-hari akhir Ramadhan ini akan membuka ruang untuk aku kenali diriku sendiri.

No comments: