My Calendar

Wednesday 3 November 2010

Brunel

Pastinya ramai yang mengimpikan mereka adalah graduan universiti terkemuka dunia, mungkin dalam senarai 10 universiti terbaik dunia, Oxbridge University (bukan Uxbridge!) berada dalam Liga Ivy atau mungkin dalam kumpulan Russell. Walaupun Brunel bukan tergolong (buat masa ini) dalam liga dan senarai yang saya sebutkan, tetapi pengalaman yang ditimba di sini besar ertinya.







Saya sangat yakin dan percaya, kualiti diri lebih banyak ditentukan oleh individu itu sendiri. Jika kita ingin meletakkan "jenama Brunel" sebagai setanding dengan senarai yang saya sebutkan, sayalah juga yang menentukannya. Kualiti ini bukan sahaja diukur dalam aspek kelulusan akademik, bilangan kertas dalam jurnal impak faktor misalnya, tetapi turut disumbangkan oleh pembawaan diri kita juga. Aspek-aspek misalnya kualiti kerja, kemahiran komunikasi, menepati masa, menghormati pandangan individu lain dan pelbagai "transferable skills" tidak harus juga dipandang remeh. Moga-moga, saya akan sentiasa ingat dan faham tugas dan peranan saya!

1 comment:

Unknown said...

benar, individu itu sendiri yang perlu mencorakkan dirinya sendiri, bukan hanya bergantung pada nama dan taraf univ