My Calendar

Tuesday 2 November 2010

Keputusan

Proses membuat keputusan, bukan satu proses yang mudah. Dalam dunia akademia ini misalnya, 2002 saya memulakan tugas sebagai tutor dan pada masa itu, keputusan saya ambil untuk melanjutkan pengajian peringkat sarjana di UKM dalam bidang yang tidak popular (saya kira).

Usai pengajian pada 2003, kononnya semangat benar-benar pada kemuncaknya untuk saya terus memulakan pengajian PhD. Saya ada juga berkomunikasi dengan beberapa bakal penyelia, tetapi saya akui pada masa itu bidang pengajian PhD pilihan saya juga masih tidak konsisten. Lantas, menyambung pengajian terus saya ketepikan dan mula menyampaikan kuliah.

Pada 2005, baru saya selesai urusan pengesahan jawatan dan membolehkan saya mengatur langkah semula bagi mengikuti pengajian PhD. Sekali lagi, pada mulanya saya cenderung untuk berkelana ke negara matahari terbit. Pada masa yang sama, pernah juga saya mengikut kursus bahasa Jerman, kerana ingin juga ke sana. Kemudian, negara Belanda pula muncul dalam senarai keutamaan saya. Tetapi, pada akhir-akhir proses bakal penyelia saya meninggal dunia. Lantas membuatkan saya hilang punca seketika.

2006 pula, tanpa saya sangka-sangka diamanahkan mengetuai satu jabatan lain, yang turut memerlukan saya mengubah cadangan bidang pengajian, agar selari dengan keperluan jabatan. Pada masa yang sama, bekas guru saya di UKM yang bertugas di salah sebuah IPTA lain menawarkan untuk menjadi penyelia pengajian PhD saya. Buntu juga dibuatnya, antara memilih pengajian PhD di dalam atau luar negara. Sememangnya menjadi impian saya sejak selesai SPM untuk merantau di negara orang.

2007, saya menguatkan langkah dan menduduki IELTS dan seterusnya membuat keputusan tanpa saya duga ke UK. Selepas semua selesai, timbul pula masalah kuota pada tahun 2007 yang sudah penuh dan memerlukan saya membuat rayuan. Akhirnya, rayuan bagi saya menggunakan kuota pada 2007 diluluskan dan saya mendaftar di Brunel University. Bagaimana dengan bidang pengajian? Sekali lagi, bukan pilihan saya. Tetapi, inilah yang saya ingin kongsi berkaitan laluan hidup kita.

Kita hanya mampu merancang, tetapi yang menentukan dan Maha Mengetahui semuanya tanpa sebarang batasan bukanlah kita. Walau apapun, saya kira belajar untuk bersyukur dengan peluang dan ruang yang ada juga perlu kita semat dalam-dalam. Tidak selalu peluang akan datang!

No comments: