My Calendar

Wednesday 22 December 2010

Debat 2010

Ramai yang tidak percaya, apabila saya katakan saya dahulu seorang pendebat. Bermula di peringkat sekolah hingga ke peringkat Universiti. Mereka selayakanya untuk tidak percaya saya kira berasaskan penampilan saya yang kelihatan "agak slow" dan kurang membantah.

Saya terhutang budi pastinya kepada Cikgu Hamim Haji Lahuri yang bertindak sebagai jurulatih saya ketika di alam sekolah rendah hingga menjadi naib johan syarahan peringkat negeri johor. Melangkah ke alam menengah, pastinya nama Cikgu Zaiton Mohd Zin tidak akan saya lupakan. Bagaimana kecewanya kami ketika tewas di peringkat separuh akhir bagi merebut piala Menteri Besar Johor (pasukan STF yang menjadi juara pada masa itu, tahun 1996).

Sekembali bertugas di UTHM, pihak HEP memberikan saya dua tugasan itu menjadi juri dalam pertandingan debat 1Malaysia bertempat di UKM, Bangi dan juga dalam debat diraja, di kampur UTHM sendiri.

Saya begitu meminati debat kerana ini adalah aktiviti ilmiah yang boleh mengasah kemahiran berfikir, mendengar dan menyampaikan kepada khalayak umum. Selain itu, melalui aktiviti debat saya juga berupaya mengemaskini pelbagai fakta dan isu semasa yang sudah sekian lama dipenuhi sarang labah-labah, angkara kononnya pengajian PhD saya.

Namun, saya mendapati kualiti kemahiran penyelidikan di kalangan pendebat nyata masih cetek. Saya sangat menyarankan agar kemahiran ini diasah dan dipelajari sebaiknya bagi memastikan debat di peringkat IPT jauh beza mutunya dengan debat di peringkat sekolah. Sekiranya kita ingin tampil sebagai pendebat, kita bukan sahaja perlu mahir berhujah malah mahir juga menganalisa fakta yang bersifat ilmiah!

Saya kira, sudah tiba masanya pendebat-pendebat yang penuh dengan retorik semata-mata, yang malas membaca dan mengkaji, yang hanya berhujah dengan penuh emosi, duduk bertafakur membuat koreksi diri! Ingatlah, debat adalah satu seni ilmiah yang memerlukan keazaman yang tinggi! Bukan sekadar mendamba populariti!

No comments: