My Calendar

Wednesday 9 May 2012

Ruang dan Peluang


Masih kekal dalam ingatan, antara latihan yang saya lalui pada zaman kanak-kanak. Saya tidak makan durian, tetapi sayalah yang perlu menyapu daun-daun durian di laman ini, walau kini hanya tinggal tunggulnya sahaja.



Tentu sekali rungutan ketidakpuashatian seringkali dilontarkan, kerana bukan mudah untuk menyapu dedaun durian ini jika dibandingkan dengan keinginan bermain bersama rakan-rakan. Itu sudah menjadi sejarah.

Kini saya melihat dalam konteks kehidupan masyarakat semasa. Saya lihat bagaimana generasi muda semakin kurang memahami erti amanah dan tanggungjawab. Saya yakin dan percaya, setiap perkara kita akan lalui dengan gembira andai kita mengubah cara kita berfikir. Berfikirlah bahawa setiap yang hadir itu sebagai satu peluang untuk belajar dan memperbaiki. Semoga kita akan melalui kehidupan dengan lebih gembira dan penuh makna.

No comments: