My Calendar

Wednesday 25 July 2012

"Before, During and After"


Lama juga tiada catatan dicoretkan di laman ini. Alasan S.I.B.U.K adalah kelihatan sangat tidak sesuai - alasan ini turut boleh dikaitkan sebagai antara simptom betapa culasnya kita dalam mengurus masa!

Cuti semester kali ini tampil berbeza, kerana tugasan berkaitan pengajaran turut perlu dilunaskan. Menariknya, pengalaman ini cuba dikaitkan bersama beberapa maklumat yang diperolehi ketika menyediakan bahan untuk mengendalikan bengkel POPBL tempohari.

Sebagai pensyarah, lazimnya kita lebih terdorong untuk memastikan silabus yang diberikan dapat disampaikan dalam masa yang ditetapkan. Selain itu, kita juga ada tikanya lebih melihat kepada gred yang diperolehi oleh pelajar bagi menilai kejayaan sesebuah proses pengajaran dan pembelajaran (P & P).


Tetapi, bagaimana pula dengan pendekatakan berpusatkan pelajar (student centred learning) yang seharusnya digembleng dengan kita harus menitikberatkan apakah persediaan yang dibuat sebelum sesi, ketika sesi berjalan dan selepas sesi tamat?

Untuk itu, perkara ini sedang diperhalusi ke arah menjadikan ekosistem saya sendiri sesuatu yang menggembirakan. Tetapi, percayalah tidak semua tindakan dan usaha baik kita disukai oleh para pelajar. Ini adalah lumrah, kerana semua pelajar (manusia) mempunyai kepelbagaian.

Saya seringkali mengingatkan para pelajar bahawa, saya mengajar bukan untuk kalian berbangga dengan gred A+ yang berderet-deret semata-mata, sebaliknya saya akan mengajar kalian "bagaimana untuk belajar?", yang saya kira jauh lebih penting.

Pastinya, saya tidak akan berikan kamu ikan, sebaliknya saya akan bekalkan kamu dengan jala, agar setelah saya tiada pun kelak, kamu tetap akan dapat menangkap ikan sampai bila-bila.

No comments: