My Calendar

Saturday 28 July 2012

Tiada jalan pintas!

Enak sekali, apabila kita tidak berjaya memperolehi sesuatu kita tanpa berfikir panjang lantas menyalahkan orang lain! Saya kurang pasti, gunung mana yang mereka daki, laut mana yang mereka selami - apabila semuanya ingin digapai melalui jalan pintas.

Sepanjang denai-denai dan cerun keilmuan yang saya telusuri, tiada satu pun jalan pintas yang saya turuti. Saya lihat sendiri, andai ada sekalipun rakan taulan yang memilih jalan-jalan pintas itu pastinya ada unsur-unsur ketidak jujuran, jika tidak banyak, sedikit tetap ada!

Justeru, mengapa mudahnya kita ingin berjaya tanpa berusaha gigih? Menyalahkan orang lain apabila kita tidak beroleh sesuatu yang diinginkan, walhal kitalah yang kurang berusaha dan malas mencerap data-data kehidupan?

Apa yang berlaku, benar-benar membuka fikiran saya untuk lebih teliti dan menilai bahawa:

yang hitam itu belum tentu hitam, yang putih itu belum tentu putih

KepadaNya jualah saya memohon keampunan dan semoga saya tetap diberikan kekuatan untuk meneruskan baki perjuangan yang belum selesai.

No comments: