No great work is ever done in a hurry. To develop a great scientific
discovery, to print a great picture, to write an immortal poem, to
become a minister, or a famous general—to do anything great requires
time, patience, and perseverance. These things are done by degrees,
“little by little.” (W. J. Wilmont Buxton)
My Calendar
Monday, 11 January 2010
Fanatik PBL
Saya sangat tertarik dengan artikel ini. Ini juga adalah asas mengapa saya berminat menjadi 'PBL Tegar!'. Saya berharap, akan lebih ramai individu yang memahami dan melihat kepentingannya.
saya ada berbual dengan seorang pelajar UTHM. katanya kelab-kelab akademik sudah tidak aktif dek kerana penangan PBL..sekadar luahan..bagaimana hendak meningkatkan kemahiran berorganisasi yang turut penting di alam pekerjaan nanti??
1. 'Problem crafting' yang dibina oleh pensyarah perlu ambik kira jam belajar pelajar (JBP) supaya ianya sesuai dengan pemarkahan yang diberi dan beban kerja yang dibuat.
2. Seharusnya tiada masalah, kerana dalam POPBL juga kemahiran organisasi adalah menjadi keutamaan, menjalankan mesyuarat, merekod kerja dalam buku log dan minit mesyuarat, kemahiran kerja berpasukan dan macam2 lagi la.
3. Kelab-kelab akademik tidak aktif pada pengamatan saya bukan kerana PBL/POPBL tetapi masalah aktiviti pelajar di universiti yang semakin 'kurang jiwa'. Hanya menjalankan program yang berulang-ulang dan tidak jelas fungsi dan peranan sebagai kelab akademik.
2 comments:
saya ada berbual dengan seorang pelajar UTHM. katanya kelab-kelab akademik sudah tidak aktif dek kerana penangan PBL..sekadar luahan..bagaimana hendak meningkatkan kemahiran berorganisasi yang turut penting di alam pekerjaan nanti??
To Zahirie,
Sebenarnya ada beberapa isu perlu pertimbangan:
1. 'Problem crafting' yang dibina oleh pensyarah perlu ambik kira jam belajar pelajar (JBP) supaya ianya sesuai dengan pemarkahan yang diberi dan beban kerja yang dibuat.
2. Seharusnya tiada masalah, kerana dalam POPBL juga kemahiran organisasi adalah menjadi keutamaan, menjalankan mesyuarat, merekod kerja dalam buku log dan minit mesyuarat, kemahiran kerja berpasukan dan macam2 lagi la.
3. Kelab-kelab akademik tidak aktif pada pengamatan saya bukan kerana PBL/POPBL tetapi masalah aktiviti pelajar di universiti yang semakin 'kurang jiwa'. Hanya menjalankan program yang berulang-ulang dan tidak jelas fungsi dan peranan sebagai kelab akademik.
Sekian,
Post a Comment