My Calendar

Tuesday, 21 April 2009

Kawan Baik




  1. Kawan baik, itu sangat penting. Tidak kira di mana kita berada, kita perlukan kawan baik yang faham hak dan kepentingan kawan baik.
  2. Dalam pengajian PhD juga, peranan kawan baik adalah SANGAT penting dan berikan kesan yang signifikan.
  3. Ini diakui juga dalam blog Dr. Zaidi yang banyak memberikan tunjuk ajar/panduan berkenaan selok belok dalam PhD dan peri pentingnya untuk mempunyai pasukan dalam PhD.
  4. Andai kita tidak mempunyai kawan baik dalam bidang kajian yang sama, kawan baik dalam lapangan yang berlainan juga besar ertinya.
  5. Ketika kita jatuh dan lesu tidak bersemangat, kawan baik kitalah juga yang memberikan dorongan bahawa "PhD nie kita kena jugak buat, kalau kita tak buat, memang tak akan habis".

Tetapi, tidak kurang juga "kawan pelik" yang hadir mewarnai dunia PhD ini. Sering merasakan "diri dan kajian mereka yang paling ulung", "boleh habis ke PhD sebab dah tukar penyelia dan tajuk", "ishh mesti kena buat lanjutan nie, memang tak siap punyelah", "tak sangka ye ko akan alami nasib malang mcm nie" dan NOKTAH.

Sukar sangatkah menjadi kawan yang bersifat sedia membantu, memahami, menghormati hak-hak peribadi, 'mengkritik secara jujur' dan pelbagai sifat mahmudah yang lain? Terima kasih kepada semua "kawan baik" dan "kawan pelik" yang mengajar diri ini apa erti "kawan baik" dan "kawan pelik". Aku serba kekurangan, tetapi aku ingin juga jadi "kawan baik" untuk kamu!

15 comments:

Nazali Noor said...

Fandi,

Apa khabar? Lama kita tak sembang kan?

Senang2 jemput ke Liverpool..Kau masih berhutang lawatan dengan aku kan? :-)

Sampaikan salam kami sekeluarga dengan adik ipar..

Ikhlas
Nazali

Muhammad Nizam Awang said...

Fandi,

Ketepikan saja cakap2 'kawan pelik' itu. Kalau nak dikira dengan cakap orang, memang tiada kesudahan. Yang penting kita bahagia seadanya dengan apa yang kita buat. Tiasa yang sebaiknya selain mengenal tuhan dan diri sendiri dan dalam masa yang sama memgambil berat ttg orang lain (bukanlah menyibuk ya).Doakanlah kebaikan sesama sahabat(muhasabah diri sendiri). Semoga dipermudahkan urusan awak.

~ nizam arjuna

Khalid Isa said...

Fandi,

Aku setuju dgn entry ni...tapi ada juga kawan baik yang pelik dan kawan pelik yang baik. Macam mana ni?

Bagi aku, berkawan biar beribu...yang penting kita ikhlas berkawan.

cik Di said...

Fendi...aku pun berpendapat 2 jenis kwn itu wujud. Maka, as a phd stdnt ko kene la belajar menapis ayat2 yg masuk dlm telinger tu...ada yg bagus..ada yg sakit hati...

Anonymous said...

ironically...my posted also about fren...huhuhu

Encik Ayie Yang Garang said...

saya adalah sentiasa pelik.. tapi adakah saya ini kawan yang pelik??~sob sob sob nanges.

afandiahmad said...

To Abg Naz: Terima kasih banyak. Ye, lama kita tak sembang..kenapa ye?

To Nizam: Many thanks.

To Khalid: Ye, anda betul. Kita dapat bezakan sebenarnya yg mana "pelik" atau "balik = baik + pelik" kan? hehe

To Cik Di: Ye la, itu pun satu 'learning curve' dalam PhD.

To Ary: Ye la, sixth sense ke? :)

afandiahmad said...

To Azrin: Anda dalam kategori kawan 'balik' hehe

Encik Ayie Yang Garang said...

erkkk adakah saya pernah diceraikan (nih nak kena tuntut harta sepeniduran nih..berikan duvet bunga bunga ituuuuuu) lalu dirujuk balik?? atau adakah saya ini kawan balik malaysia yang balik tiap tiap tahun melawat malaysia (matiklah melawat katanya). atau saya adalah kawan yang tembam macam apam balik? atau saya adalah balik balik kawan dengan saya, atau saya adalah kawan yang terbalik~matiklah songsang macam nih...

::abu iman:: said...
This comment has been removed by the author.
::abu iman:: said...

Salam,

cik fandi.. sy pun dlu ingat psm sy xleh siap krn buntu untuk develop algorithm dan muatkan dlm programming.. dengan izin ALLAH, Alhamdulillah sy dpt siapkan 1 bulan awl sebelum pembentangan psm II.. yang penting cik terus berusaha.. ingat taw Allah Maha Pengasih Lagi Penyayang.. rezeki ALLAH ada di mana-mana, yg bezakan samada cepat atau lewat je rezeki itu sampai..

fadzli sayap-kke

F n N said...

Salam En Fandi,
Lama saya x singgah! Tp agak mengejutkan tgok entry En. Fandi lebih kurang sama dgn my latest entry; ttg kawan...tp rasanye en fandi posted lebih awal brdasarkan tarikh 1st komen, saya lewat cket sbb br brkesempatan nk tulis.huhu

Saya sngt frust tp saya x leh layan perasaan ni. Life must go on...even without a good friend!!!

Unknown said...

Salam....
Kawan baik dan kawan pelik akan senantiasa datang dan pergi dalam hidup kita.... jadikanlah kawan baik sebagai insan yang boleh bersama susah dan senang... kawan yang menerima kita seadanya....Jadikanlah pula kawan pelik sebagai warna kehidupan...bukankah corak kehidupan dipengaruhi oleh warna-warna ceria dan juga suram.....
dan yang paling penting.... jadikan pasangan hidup kita sebagai kawan baik....

my ONLY best fren is my hubby...

I do really miss my old days ....

nor said...

hi...
everybody has potential to be what they want to be,dont care what others say about u,
be strong and focus, to overcome the obstacles makes us more efficiencies and effectives to do anything.
"good luck"

Fao said...

hello
the best advice i received during my PhD days.."when you are in front of your examiners for your viva, there will be only you and them, will you be able to defend your work?". your best friend and your worst enemy is you, only you..
all the best!