My Calendar

Thursday 15 July 2010

Pembangunan Ilmu di Paris

Diberi lagi peluang untuk berkunjung ke Paris, salah satu senarai "kampung halaman" selepas Ulster. Kali ini bagi menghadiri EUVIP 2010. Apabila saya diberi kesempatan untuk berkunjung ke negara asing, ada beberapa perkara yang bakal menjadi pemerhatian saya. Antara yang sering saya perhalusi ialah pembangunan ilmu di negara terbabit.


Persidangan kali ini berlangsung di Telecom, ParisTech dan yang menarik perhatian saya ialah berkaitan pembangunan karya dalam bahasa ibunda mereka. Ini memberikan kesan dan peringatan kepada saya untuk turut sama memberikan sumbangan dalam lapangan ilmu.


Lihatlah, beberapa rujukan utama yang ditulis dalam bahasa ibunda mereka sendiri. Ini semakin mengukuhkan lagi realiti betapa sukarnya kita yang tidak pandai berbahasa Perancis apabila berada di bumi mereka.



Semoga satu masa nanti, saya juga dapat memberikan sekurang-kurangnya senaskah karya dalam lapangan ilmu, sebagai bekalan di hari kemudian.

2 comments:

Unknown said...

tahniah...napa semkin ramping

Anonymous said...

betul2...:)..amin semoga encik dapat mencapai impian murni tu..