My Calendar

Saturday 18 September 2010

Rumah lama itu...

26 November 2007 merupakan tarikh saya menjejakkan kaki di bumi asing ini. Banyak kisah suka duka perjalanan yang dicoretkan. Flat 2 Room 1, Tedder Close, Honeycroft Hill merupakan tempat berteduh saya yang pertama di bumi ini. Pada ketika itu, pengalaman baru tinggal serumah dengan rakan pelbagai bangsa dan negara benar-benar membuka kotak fikiran. Saya juga mula belajar dan lebih memahami erti toleransi antara agama dan bangsa. Hampir kira-kira empat bulan saya di sini, saya berjaya pindah ke asrama dalam kampus.

Di bumi ini juga saya lebih kenal erti kawan dan sahabat. Jika di Malaysia, perhubungan rakan lebih terhad kepada urusan kerja di pejabat dan banyak masa dipenuhi dengan tugas-tugas melayani karenah pelajar di dewan kuliah, makmal dan tidak lupa kolej kediaman, tetapi atmosfera di sini jauh berbeza.

Terlalu banyak perkara yang dipelajari dengan cepat dan berkesan. Selain mengenali penyelia dan sistem akademik yang agak berbeza, kehidupan bermasyarakat juga tidak kurang peri pentingnya. Seawal saya di sini, bilangan komuniti Malaysia boleh dibilang dengan jari. Majoriti mereka adalah berpangkat "abang" dan "kakak" yang wajar dihormati seadanya tidak kurang juga rakan-rakan pensyarah rata-ratanya dari IPT lain yang sama-sama menjejakkan kaki bagi mendaki satu lagi tangga pengajian PhD.

Kini, November 2010 bakal muncul tidak lama lagi bagi menggenapkan tempoh saya akan berada di sini. Pastinya, kurang lebih tempoh tiga tahun ini bukanlah tempoh yang pendek. Dalam tempoh ini juga, banyak bebanan tanggungjawab kepada ibu bapa dan keluarga yang saya "tangguhkan" dan mengharapkan kepada adik beradik serta ipar duai lain. Pastinya pengorbanan mereka ini tidak dapat saya balas dan akan saya kenang sampai bila-bila.

Dalam berkelana di negara orang, mengenali dan memahami budaya masyarakat Malaysia di sini juga penting. Banyak kali juga, saya tersilap langkah pada awalnya kerana terlalu mudah mempercayai orang dan tidak kurang juga kesilapan terlalu mengharap pada manusia. Saya berpendapat, dua perkara ini harus dikaji dalam-dalam, bukan sahaja di negara asing malah di mana sahaja.

Lantas, apabila terdapat kejadian-kejadian yang berlaku membuka mata dan benak pemikiran saya, keputusan drastik juga saya ambil. Pastinya, perubahan akan mendatangkan persepsi di kalangan pihak lain dan mula meletakkan label kepada kita. Tetapi, bagi saya itu tidak mengapa. Asalkan kita tahu menghormati orang lain serta menunaikan hak mereka semampu kita, selebihnya kita pulangkan kepada yang memiliki semuaNya.

Saya yakin dan percaya, bahawa:

"Janganlah saya berkawan dengan seseorang kerana
pangkatnya, hartanya, kelulusannya, rupanya dan segala yang bersifat sementara".

Akhirnya, saya juga percaya bahawa usia dan kelulusan akademik bukanlah kayu ukur tahap kematangan seseorang. Ini juga peringatan berkesan buat saya. KepadaNya juga saya berdoa agar saya berada dalam lindungan dan bimbinganNya.

No comments: