My Calendar

Tuesday 16 November 2010

Korban

Buat kesekian kalinya, kali ini saya dapat menyambut Hari Raya Aidil Adha bersama keluarga, dan juga buat pertama kalinya dalam keadaan yang lebih lengkap (bersama isteri dan keluarga). Saya masih ingat, tahun lalu Aidil Adha saya sambut di Beijing, ketika membentangkan kertas kerja dalam BIOCAS 2009.


Nyata, kitaran masa begitu pantas berlalu meninggalkan kita. Setiap kali tibanya Hari Raya Aidil Adha, sejujurnya saya masih tergapai-gapai mencari erti sebenar pengorbanan dalam diri saya sendiri. Selari dengan ini juga, saya merasa sangat kerdil dan merasakan tiada apa sumbangan bermakna yang saya berikan, kepada segenap pihak, misalnya keluarga, agama dan negara. Bukanlah saya berniat untuk menjadi wira yang boleh memberi dan berkorban sehebatnya, tetapi jauh di sudut hati kecil saya, saya ingin sekali insan-insan di sekeliling saya gembira dengan kerdilnya kemampuan pengorbanan (jika ada) yang saya berikan.

Saya pasti, erti pengorbanan juga adalah subjektif berdasarkan pengalaman dan sekolah pemikiran yang dilalui oleh setiap individu. Saya berdoa kepadaNya, agar saya sentiasa diberikan panduan, bimbingan, bantuan dan kekuatan untuk menghadapi hari-hari depan, insya Allah.

No comments: