Beliau menambah, sebenarnya peranan penyelia sahaja tidak cukup, tetapi PhD yang bagus juga memerlukan pelajar yang bagus! Saya hanya tersenyum dan tidak mampu memberikan komen lanjut. Ini yang saya kaitkan sebagai ramuan dan resipi. Kejayaan PhD bukan sahaja terletak kepada peranan pelajar, malah bagaimana penyelia memainkan tugas dan tanggungjawabnya!
Saya perhalusi aspek pelajar dan penyelia dalam PhD. Mengapa saya sangat berminat dalam hal ini? Kerana saya pernah melalui pengalaman mempunyai dua penyelia utama (pada tahun pertama, manakala tahun kedua dan seterusnya bersama seorang lagi penyelia) dan seorang penyelia tambahan melalui kerjasama penyelidikan.
Sistem di Brunel, misalnya menetapkan dua penyelia dilantik. Peranan penyelia utama dan kedua lazimnya bergantung kepada jenis penyelidikan dan komitmen penyelia. Ada juga berlaku, penyelia kedua lebih berperanan berbanding penyelia utama, dan dalam kes saya misalnya, penyelia kedua hanya pada nama.
Saya membandingkan kaedah penyeliaan penyelia-penyelia saya secara adil. Penyelia awal saya saya jauh bersifat lebih "mesra pelajar" dan menggunakan teknologi komunikasi terkini dalam penyeliaannya. Sebagai contoh, kami berdiskusi melalui "messenger" dan boleh disifatkan tidak mengira batas masa. Ada tikanya hingga jam 2 - 3 pagi!
Dalam aspek komunikasi, penyelia terkini saya lebih bersifat konvensional. Beliau tidak pernah menghubungi melalui telefon bimbit (baginya adalah hak peribadi) dan hanya menggunakan emel sepenuhnya. Menariknya, beliau juga mengizinkan malah memberikan komitmen menjawab emel walaupun pada hujung minggu.
Memberikan komen kepada hasil kerja kita saya kira juga antara aspek penting. Saya agak kurang serasi dengan penyelia asal dalam aspek ini. Saya pernah menghantar dokumen (dua minggu awal dari tarikh kami bermesyuarat) untuk pembelian satu alat (kategori segera) tetapi beliau hanya mencetak dokumen tersebut pada ketika saya berada di depannya untuk mesyuarat!
Berbeza dengan penyelia terkini yang lebih komited dan profesional menunaikan tugasnya sebagai penyelia. Benar, ada yang menganggap penyelia kita sibuk dan sebagai pelajar PhD kita perlu sangat-sangat berdikari. Tetapi awas, ada juga aspek-aspek dalam membuat keputusan pembelian peralatan misalnya yang memerlukan pandangan penyelia.
Ringkasnya, saya melihat aspek kesepadanan sikap dan sifat adalah sangat penting dalam mewujudkan keserasian, situasi menang-menang, hormat menghormati dan kedua-dua pihak menikmati (enjoy) proses PhD. Apabila salah satu pihak (lebih parah juga jika penyelia) mula berasa tidak selesa dan "terbeban" dengan menyelia kita, segeralah membuat koreksi diri! Jangan dibiarkan ini menjadi barah dan memungkinkan kita bertemu jalan sukar dalam pengajian PhD!
No comments:
Post a Comment