My Calendar

Thursday 25 November 2010

Perjalanan Baru

Saya sifatkan perkara ini sebagai sebahagian permulaan satu perjalanan yang baru bagi saya. Kembali melapor diri setelah selesai urusan cuti belajar bukanlah semudah yang umum jangkakan. Pelbagai persoalan asas sentiasa berlegar-legar dalam kotak fikiran saya. Terutama sekali, berhubung aspek "selesaikah pengajian" yang merupakan amanah yang perlu kita pikul usai kita bersetuju untuk menyambung pengajian dan diberikan kemudahan "Cuti belajar bergaji penuh".


Menyingkap kembali tarikh 24 November 2007 (rujuk entri pertama) ketika saya antara sedar dengan tidak melangkah kaki turun di KLIA dan memberikan lambaian terakhir kepada keluarga dan rakan-rakan yang hadir menghantar saya pada masa itu. Memang benar, belajar di luar negara adalah antara impian saya sejak tamatnya SPM dahulu akhirnya berjaya ditunaikan. Tetapi, persoalan mampukah saya tangani asam garam dunia pengajian PhD tidak pernah surut bermain dalam fikiran.

Ketika melangkah turun dan melalui pemeriksaan keselamatan, saya masih di awangan mengenangkan perjuangan yang bakal saya tempuhi, ditambah lagi dengan kebimbangan memandangkan tiada sesiapa yang bakal menyambut saya kelak apabila tiba di Heathrow. Itu antara catatan awal pengalaman saya berkelana di rantau orang.

Masa berlalu terlalu pantas. 36 bulan bukanlah satu tempoh yang panjang. Bagi yang bakal memulakan pengajian PhD, saya ucapkan selamat maju jaya dan sentiasalah memanjatkan doa supaya Allah memberikan kita kekuatan dan pada masa yang sama kita juga perlu mencari kekuatan dalaman agar segala cabaran yang mendatang dapat kita tangani dan sama-sama sampai ke garisan penamat.

Berbalik kepada cerita asal, memulakan "tugasan baru" sejujurnya saya agak gugup dan ada masanya kecut perut juga dengan soalan, harapan dan juga tanggapan. Namun, "tanggapan" saya tidak harus ambil kira kerana saya tidak dapat mengawal anggapan orang lain.

Menariknya, satu soalan tipikal yang ditanya ialah "kereta apa yang saya bawa balik" dan "berapa banyak barang yang dihantar dari sana". Saya ada masanya tersenyum memikirkan jawapan terbaik. Ada juga yang menganggap saya pulang bercuti! Apabila saya katakan sudah selesai, ada di kalangan mereka yang kurang percaya. Entah, saya kurang pasti kenapa dan mengapa!

Apapun, banyak yang saya pelajari dalam tempoh dua minggu di sini. Benar, bukanlah saya berkelana di sana 30 tahun, tetapi bagi saya tempoh hampir tiga tahun sudah cukup "mencabar" bagi saya untuk memulakan "perjalanan baru" ini. Saya memohon doa kepadaNya, berikan saya kekuatan untuk menghadapi tugasan ini dan sentiasa memberikan bimbinganNya.

2 comments:

Abu Uwais said...

assalamualaikum,

TAHNIAH!!! Bila la kami pulak dak dapat peluang mcm ni

A Journey of Hafiy Hasha said...

Tahniah dan selamat kembali.

Sekiranya berkesempatan, mohon untuk dibuat entri tentang pbl/popbl. sebagai rujukan adik-adik yang muda lagi tentang pbl/popbl.

terima kasih.

fwuffyoonu.blogspot.com