My Calendar

Monday 5 October 2009

Kompilasi

Kisah 1: Sepotong
Aku akan terus mencuba untuk berkongsi 'sepotong' maksud-maksud yang boleh kita sama-sama renungkan. Masih lagi dalam Surah Az-Zariyat.

Ayat 20: Dan di bumi terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang yakin.
Ayat 21: Dan juga pada dirimu sendiri. Maka, apakah kamu tidak memerhatikan?

Tanda kebesaran Allah kalau kita ukur dari indah dan sempurnanya segala ciptaanNya di muka bumi, tiada perkataan yang dapat kita gambarkan ukuran kesempurnaannya. Dalam diri kita juga, banyak sungguh kelebihan yang dikurniakan.

Kisah 2: Bahasa Inggeris
Aku kagum, dengan penguasaan Bahasa Inggeris profesor TNCAA. Sangat jelas sebutan dan meyakinkan. Sesi pembentangan bersama rakan-rakan pemegang biasiswa semakin membina keyakinan untuk menyampaikan dengan fasih dan meyakinkan. Aku mempunyai PR yang OUT! Tetapi biarlah hasil kerja aku yang menjadi duta kepada diri aku sendiri!

Kisah 3: Pembentangan bersama rakan-rakan UTHM dan TNCAA
Aku melihat aktiviti ini sangat bagus. Malah, kalau di Brunel misalnya kita juga dapat mengadakan aktiviti menjurus kepada hal ehwal akademik begini juga adalah sangat-sangat membantu. Apabila kita membuat pembentangan di hadapan rakan senegara misalnya, kita dapat menguji keyakinan dan kefasihan berbahasa Inggeris kita, sebelum kita membuat pembentangan di hadapan rakan bangsa lain dan juga 'native speaker'! Walaupun bidang berbeza, tetapi itu bukan alasan untuk kita tidak berkongsi. Sharing is caring!

Sebenarnya berkongsi dan membentangkan sesuatu dalam bahasa Inggeris kepada mereka yang bukan dalam bidang yang sama adalah latihan yang sangat bagus! Kerana melatih minda kita berfikir dalam bahasa Inggeris dengan cepat dan jika kita berjaya membuatkan mereka faham, satu kejayaan!
Dan lagi, latihan merumuskan kajian dalam masa 10 minit juga latihan calon PhD yang sangat signifikan. Bayangkan, andai kita diminta merumuskan kajian PhD kita yang telah kita jalankan selama 3 tahun dalam masa 10 minit. Apa yang perlu kita tekankan?

Kisah 4: Kawan-kawan 'native speaker'
Malu jugak! Ishh apa nak jadi nie. Ada seorang kawan baru aku kat sini, dia tegur sebab katanya susunan perkataan/ayat aku terlalu skema dan mengikut buku dan masih dipengaruhi oleh cara berfikir dalam bahasa ibunda! Aduhai....aku kena koreksi secepat mungkin!

No comments: