My Calendar

Wednesday 22 December 2010

APCCAS 2010

Persidangan antarabangsa bagi tahun 2010 ditutup dengan penyertaan dalam APCCAS 2010 yang kebetulan pada tahun ini dijalankan di Kuala Lumpur. Pada asalnya, terdapat tiga kertas kerja yang berjaya dipilih tetapi atas kekangan kewangan, saya hanya dapat mendaftar dua kertas dalam persidangan kali ini.

Menariknya juga, saya turut dipelawa untuk bertindak sebagai Session Chair dalam salah satu sesi pembentangan lisan yang dijalankan. Sepanjang persidangan ini berjalan, pelbagai pengalaman saya timba. Antaranya ialah peluang untuk melebarkan profil penyelidikan saya dan meninjau peluang kerjasama penyelidikan dengan pelbagai individu pakar lain serta industri terbabit, misalnya Altera.

Tanpa diduga, saya bertemu dengan Shariman yang kini bertugas di Altera (beliau pernah saya temui di Belfast sekitar Jun 2010). Nyata, beliau seorang yang sangat fokus dalam menentukan kerjaya beliau dan sukakan cabaran. Saya teruja melihat kesungguhan dan kematangan beliau. Saya juga bertemu dengan Kak Gee yang kini merupakan pelajar PhD di UNITEN. Saya sangat berterima kasih dengan beliau, kerana sepanjang saya menyudahkan pengajian Sarjana di UKM tempohari, beliaulah yang banyak memberikan bantuan. Terima kasih Kak Gee!

Dalam pada itu, saya juga melihat bagaimana perkembangan bidang circuit and system ini dipelopori oleh penyelidik dari negara-negara Asia (Jepun, China, Korea, India dan Taiwan). Saya sangat berharap dan perlu berusaha keras untuk sama-sama maju dalam bidang penyelidikan ini. Saya perlu bijak mengenalpasti trick and threat agar keazaman saya terus membara!

No comments: