My Calendar

Monday 11 June 2012

Insan Hebat

Saya diberikan ruang olehNya menghadiri satu majlis ilmu yang dapat menyemarakkan saya untuk menjadi ahli akademik yang unggu.

Beberapa nama-nama unggul dalam bidang penyelidikan, penerbitan dan pengkomersilan dapat saya saksikan mereka menyampaikan hujah masing-masing. Antara yang begitu dengan dengan saya ialah Prof Asma dari USM.

Saya sangat kagum kesungguhan dan seni orator yang beliau pamerkan. Beliau bukan sahaja hebat dalam aspek kandungan teknikalnya, malah karisma beliau jelas sekali terpancar. Tidak kurang juga beberapa pakar lain yang membuat pembentangan misalnya Dr K dari Silterra, Prof Wan Azelee, Prof Saringan dll.

Dr K - Menyampaikan hujah berkaitan transistor
Rumusan paling mudah kepada mereka semua ialah, wang bukanlah segala-galanya. Mereka bekerja atas dasar minat yang tinggi dalam bidang masing-masing dan ingin memberikan sumbangan ketika hayat dikandung badan.

Bagaimana dengan saya? Apakah yang saya ingin sumbangkan ketika saya masih menghirup udara tanpa pernah saya bayar? Apakah saya ingin dikenang misalnya sebagai individu yang memperkenalkan:

"Rapid diagnostics of infectious diseases especially typhoid and paratyphoid fever. Area of preference is to develop diagnostics for low resource settings"?

Inilah satu contoh terbaik, bagaimana memberikan sumbangan kepada agama atas kapasiti yang ada. Ibadah jangan sesekali dinilai dengan definisi sempit yang lagi menyempitkan. Duit dan keteguhan ekonomi itu penting, tetapi bukanlah itu yang menjadi hambatan kegilaan. Hanya kepadaNya jua lah saya memohon petunjuk dan keampunan.


No comments: